Interpelacja Radnego Grzegorza Małkusa z 14 lutego 2022 roku


Skarżysko-Kamienna 14 lutego 2022 r.

Grzegorz Małkus
Radny Rady Powiatu Skarżyskiego
Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość

Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego


Interpelacje i zapytanie radnego. 

Na podstawie art. 21 ust. 2a pkt. 9 ustawy o samorządzie powiatowym kieruję za Pana pośrednictwem poniższe interpelacje i zapytania do Starosty Powiatu Skarżyskiego.

1. W ubiegłym roku Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę w Domu Pomocy Społecznej „Centrum Seniora” przy ul. Ekonomii oraz Zespołu Szkół Techniczno – Mechatronicznych przy ul. Legionów 119. W wyniku przeprowadzonych kontroli zostały sformułowane wnioski pokontrolne i skierowane do Zarządu Powiatu Skarżyskiego. Dwa z tych wniosków, w mojej ocenie bardzo ważne i mające olbrzymi wpływ na rozwój Zespołu Szkół Techniczno - Mechatronicznych, zostały przez Zarząd odrzucone. Sam sposób udzielenia odpowiedzi świadczy o lekceważącym traktowaniu przez Zarząd pracy radnych, a przynajmniej pracy Komisji Rewizyjnej, przypomnę najważniejszej komisji stałej rady każdego szczebla samorządu terytorialnego. Oczekuję zatem poważnego traktowania pracy radnych i rzetelnego uzasadnienia decyzji Zarządu nieodstąpienia od decyzji sprzedaży działki nr 1/491 przy Zespole Szkół Techniczno – Mechatronicznych oraz udzielenia mi odpowiedzi, dlaczego Zarząd tylko „rozważał” możliwość wykonania prac remontowych w tej placówce, a nie rozważył i przyjął do realizacji?

Drugie pytanie dotyczy przeprowadzonej kontroli w Domu Pomocy Społecznej „Centrum Seniora” przy ul. Ekonomii. Dlaczego Zarząd nie zlecił przeprowadzenia analizy odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych w tej placówce? Ze średniego obłożenia za ubiegły rok wynika, że mieszkania nie są obłożone nawet w 50%, a odpłatność za pobyt w nich jest na poziomie najniższej renty czy emerytury. Jak została przeprowadzona analiza potrzeb mieszkańców powiatu skarżyskiego na tego rodzaju usługi na etapie pisania wniosku o środki skoro dziś jest taki stan? Do jakich działań została przez Zarząd zobligowana Pani Dyrektor by uzyskać pełne obłożenie w mieszkaniach chronionych?

2. Na ubiegłorocznej sesji na której zostało ustalane wynagrodzenie starosty skarżyskiego oraz radnych powiatu skarżyskiego, zadałem pytanie Panu Staroście czy Powiat Skarżyski stać na proponowane w uchwałach podwyżki i czy nie będzie to kosztem innych grup społecznych czy zawodowych. Pan Starosta zapewnił wtedy, że środki są zabezpieczone, a regulacje płac, w tym dla pracowników starostwa są możliwe już w grudniu. W kontekście artykułu prasowego, który ukazał się w Echu Dnia, proszę o odpowiedź, czy wtedy Pan Starosta nie miał wiedzy o stanie finansów i kondycji ekonomicznej Powiatu Skarżyskiego, czy wypowiadając to zapewnienie miał na myśli tylko najbliższych współpracowników z członkami zarządu na czele? Proszę o precyzyjną informację od kiedy i średnio w jakiej wysokości pracownicy Starostwa Powiatowego otrzymają podwyżki wynagrodzeń?

3. Na lutową sesję Rady Powiatu został przygotowany projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż działek nr 110/6 i 110/4 przy ul. O. Wasilewskiego 5. Działka 110/6 powstała z podziału działki 110/5 na której mieści się powiatowa jednostka oświatowa. Decyzję w sprawie podziału działki, jak wynika z uzasadnienia, wydał Prezydent Miasta Skarżyska-Kamiennej z dnia 3.09.2021r. Ponieważ na stronie BIP Urzędu Miasta Skarżyska-Kamiennej wśród zarządzeń Prezydenta Miasta nie znalazłem Zarządzenia w tej sprawie z 3 września 2021 roku, proszę o odpowiedź na czyj wniosek Prezydent dokonał podziału tej działki i jakie uzasadnienie zawiera ten wniosek?

Proszę o udzielenie odpowiedzi w formie i terminie przewidzianych w Statucie Powiatu Skarżyskiego.

Z poważaniem
Grzegorz Małkus

interpelacja Radnego Grzegorza Małkus-14.02.2022.pdf (2197kB) pdf




Skarżysko-Kamienna, dn. 28.02.2022 r.
OZ. 0003.2.2022


Pan
Jacek Jeżyk
Przewodniczący Rady
Powiatu Skarżyskiego


W odpowiedzi na interpelację Radnego Rady Powiatu Skarżyskiego, Pana Grzegorza Małkusa z dnia 14 lutego 2022 r. informuję, co następuje:

Ad 1.
Zarząd Powiatu Skarżyskiego podtrzymał swoje stanowisko dotyczące sprzedaży działki 1/491 przy ul. Legionów 119 A w Skarżysku-Kamiennej. Podejmując decyzję, Zarząd Powiatu wziął pod uwagę fakt, że przedmiotowa nieruchomość nie jest i nie będzie wykorzystywana na cele dydaktyczno-praktyczne przez Zespół Szkół Transportowo-Mechatronicznych, ani nie będzie wykorzystywana do realizacji innych zadań własnych powiatu. Budynek usytuowany na nieruchomości jest w bardzo złym stanie technicznym, ulega ciągłej i nieodwracalnej degradacji, a także stanowi zagrożenie dla młodzieży uczącej się w ZSTM. Dodatkowo Powiat Skarżyski ponosi koszty związane z opłatą podatku od nieruchomości w wysokości ok. 30 000 zł w skali roku.
Kierując się zasadą racjonalnego gospodarowania mieniem powiatowym zasadnym jest sprzedaż działki 1/491 przy ul. Legionów 119A w Skarżysku-Kamiennej w celu jej zagospodarowania.
W zakresie możliwości wykonania prac remontowych w Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej informuję, iż konieczność przeprowadzenia remontu obejmującego swoim zakresem m.in. wymianę ogrodzenia, położenie kostki brukowej, remont części sali mechatronicznej oraz demontaż i utylizację starych słupów oświetleniowych było przedmiotem obrad na posiedzeniu Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 10 listopada 2021 roku. Biorąc pod uwagę fakt, iż pismo Pani Dyrektor było rozpatrywane w listopadzie (koniec roku budżetowego), zarząd pozytywnie zaopiniował konieczność przeprowadzenia w/w prac wskazując w pierwszej kolejności demontaż i utylizację starych słupów oświetleniowych zagrażających bezpośrednio zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów. Pozostałe zadania zostały przeniesione do realizacji w 2022 roku. 
W kwestii remontu auli w ZSTM została opracowana wstępna dokumentacja. Powiat skarżyski jako organ prowadzący ZSTM poszukuje środków finansowych ze źródeł zewnętrznych na dofinansowanie tego przedsięwzięcia. W 2021 roku został złożony wniosek do Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu o dofinansowanie zadania inwestycyjnego w ramach programu Sportowa Polska. Wniosek obejmował 2 zadania tj. remont auli sportowej przy ZSTM oraz remont sali gimnastycznej i zaplecza sportowego przy ZSTM. Niestety wniosek został odrzucony. Jednakże Zarząd Powiatu widzi potrzebę realizacji powyższych zadań i podejmuje działania w celu pozyskania środków finansowych na powyższy cel, dlatego też w bieżącym roku kontynuowane będą działania zmierzające do pozyskania środków na realizację tego przedsięwzięcia, zarówno ze źródeł finansowania rządowych, jak i unijnych.  

Ad 2.
·         Średni miesięczny koszt utrzymania w mieszkaniach chronionych i odpłatność za pobyt w mieszkaniach chronionych
Poniżej została przedstawiona metodologia ustalania średniego miesięcznego kosztu utrzymania w mieszkaniach chronionych, przypadającego na jedną osobę, stanowiącego całkowity koszt pobytu w mieszkaniu chronionym. Średni miesięczny koszt utrzymania w mieszkaniach chronionych stanowi podstawę do wyliczenia odpłatności konkretnego mieszkańca za pobyt w mieszkaniu chronionym. Średni miesięczny koszt utrzymania w mieszkaniach chronionych jest ustalany corocznie przez Dyrektora DPS. Należy zwrócić uwagę, że średni miesięczny koszt utrzymania w mieszkaniach chronionych (całkowity koszt pobytu w mieszkaniu chronionym) i odpłatność konkretnego mieszkańca za pobyt to dwie kwestie.
-        Średni miesięczny koszt utrzymania w mieszkaniach chronionych przypadający na jedną osobę to koszt składający się następujących czynników:
·         koszt energii elektrycznej, cieplnej oraz ciepłej wody
·         koszt wody, odprowadzania ścieków
·         koszt wywozu odpadów,
·         koszt podatku od nieruchomości od budynku i gruntu,
·         koszt posług religijnych,
·         koszt użytkowania windy (w tym serwisowania i bieżących napraw)
·         koszt udziału w terapii zajęciowej oraz wydarzeniach domu (udział w koszcie zatrudnienia terapeuty zajęciowego oraz materiałów wykorzystywanych w terapii, obchody urodzin, świąt i innych okazji)
·         koszt utrzymania czystości (udział w koszcie zatrudnienia pokojowych oraz środki czystości)
·         koszt usług opiekuńczych (udział w koszcie zatrudnienia opiekunów oraz niezbędnych artykułów)
·         koszt usług konserwacyjnych (udział w koszcie zatrudnienia konserwatora oraz niezbędnych artykułów gospodarczych, remontowych i ogrodniczych)
·         koszt usług socjalnych (pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, zakupy, wizyty lekarskie, inne sprawy administracyjne)
·         koszt stałych opłat serwisowych (monitoring, dezynsekcja i deratyzacja, system alarmowy, dzierżawa pojemnika na odpady, obowiązkowe przeglądy instalacji i  urządzeń).
Wszystkie wymienione koszty obliczone są na podstawie poniesionych wydatków za rok poprzedzający analizę. Do wymienionych usług wszyscy mieszkańcy mają jednakowy dostęp i usługi te nie wymagają żadnych dodatkowych opłat. Jeżeli mieszkaniec mieszkania chronionego wyraża chęć, może skorzystać z usług dodatkowych jak: wyżywienie, rehabilitacja i fizjoterapia oraz usługi pielęgniarskie, które są wyceniane odrębnie. Wspomnieć należy, iż średnie miesięczny koszt utrzymania w mieszkaniach chronionych, przypadający na jedną osobę ustalony w wysokości 1 007,36 zł stanowi jedynie 25% kosztu pobytu w DPS (4 200,00 zł.).  
-        Ustalenie odpłatności za pobyt dokonuje się na podstawie Uchwały Nr 56/VIII/2019 r. Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 9.05.2019 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych. Zgodnie z ww. uchwałą, podstawą ustalenia odpłatności jest kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej, i kształtuje się następująco:


Dochód osoby samotnie gospodarującej lub osoby w rodzinie w stosunku do kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznejWysokość odpłatności liczona procentowo
w stosunku do kwoty stanowiącej średni miesięczny koszt utrzymania w mieszkaniach chronionych 1007,36 zł – 100%
do 100%
samotnie gosp. do 776,00 zł
w rodzinie  do 600 zł
 bezpłatnie
powyżej 100% do 150%
samotnie gosp powyżej 776,00 zł do 1.164,00 zł
w rodzinie powyżej 600,00 zł do 900,00 zł 
do 50% tj. do 503,68 zł 
powyżej 150% do 200%
samotnie gosp powyżej 1.164,00 zł do 1.552,00 zł
w rodzinie powyżej 900,00 zł do 1200,00 zł 
od 51% do 80% tj. od 513,75 zł do 805,89 zł 
powyżej 200%
samotnie gosp powyżej 1.552,00 zł
w rodzinie powyżej 1.200,00 zł 
od 81% do 100% tj. od 815,96 zł do 1007,36 zł


Ostateczną opłatę, jaką ponosi mieszkaniec, ustala podmiot kierujący, w tym przypadku Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej, zgodnie z powyższymi danymi, po uzyskaniu wywiadu z ośrodka pomocy społecznej. Należy zauważyć, że pierwszych mieszkańców przyjęto do mieszkań chronionych w roku 2019. Są to nowe mieszkania, świeżo wyremontowane, z nowoczesnym wyposażeniem zarówno aneksów kuchennych i łazienek. Cały obiekt, z którego poza odziałem opiekuńczym korzystają mieszkańcy mieszkań chronionych jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, tj. łazienki, winda, szerokie korytarze, jadalnie, świetlice, ogród, siłownia zewnętrzna. Budynek wyposażony jest w nowoczesne instalacje (klimatyzacja, wentylacja, system p.poż, monitoring, system alarmowy, dźwigi, instalacja solarna, system przyzywowy w każdym pokoju mieszkańca), które wymagają regularnych przeglądów i konserwacji stanowiących znaczny wydatek w budżecie jednostki. Opłaty wnoszone przez mieszkańców zarówno DPS i mieszkań chronionych stanowią dochód jednostki, który istotnie wpływa na odciążenie budżetu powiatu skarżyskiego i dzięki któremu jednostka funkcjonuje.
W roku 2022 nie planuje się podwyższania średniego miesięcznego kosztu utrzymania w mieszkaniach chronionych, przypadającego na jedną osobę mimo wzrostów cen towarów i usług, jak również wynagrodzenia minimalnego, za które w DPS pracuje 88% pracowników. Mając na uwadze powyższe, a także porównując aktualne ceny samego tylko wynajmu lokali mieszkalnych w Skarżysku-Kamiennej, bez zapewnienia jakiegokolwiek wsparcia i opłat za media, nie ma możliwości obniżenia średniego miesięcznego kosztu utrzymania w mieszkaniach chronionych. 
Ponadto nadmieniam, iż aktualnie z 11 mieszkańców, jedna osoba wnosi opłatę w wysokości 80%  średniego miesięcznego kosztu utrzymania w mieszkaniach chronionych i jedna przebywa bezpłatnie, korzystając z dofinansowania gminy w zakresie odpłatności za obiady.
  
·         Analiza potrzeb na usługi w zakresie pobytu w mieszkaniach chronionych
Zgodnie regulaminem konkursu w ramach Działania 7.3 Infrastruktura zdrowotna i społeczna (dla projektów realizowanych w zakresie infrastruktury usług społecznych) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 wsparciem mogły zostać objęte inwestycje dotyczące infrastruktury usług społecznych m.in. usług o charakterze profilaktycznym, opiekuńczym, opieki nad rodziną i pieczy zastępczej, usług towarzyszących procesowi usamodzielniania się, mieszkalnictwa wspomaganego m.in. treningowego oraz chronionego i socjalnego. Jednocześnie przedsięwzięcie musiało być zgodne z Ogólnoeuropejskimi wytycznymi dotyczącymi przejścia od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności w zakresie wykluczenia wsparcia infrastruktury opieki instytucjonalnej (co oznacza wykluczenie z dofinansowania placówek, w której liczba mieszkańców jest większa niż 30 osób). W związku z powyższym w celu jak najbardziej efektywnego wykorzystania budynku podjęto decyzję o przygotowaniu projektu obejmującego zarówno Dom Pomocy Społecznej z maksymalną liczbą 30 miejsc oraz utworzenie mieszkań chronionych również dla maksymalnej liczby 30 osób. 
W trakcie przygotowywania projektu dokonana została analiza potrzeb oraz trendów demograficznych w ujęciu terytorialnym. Analiza ta przygotowana została w oparciu o aktualne na dzień składania wniosku dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące liczby osób w wieku poprodukcyjnym w Powiecie Skarżyskim oraz prognozy GUS w zakresie kształtowania się tych trendów do 2050 roku. Analiza została pozytywnie oceniona na etapie oceny merytorycznej złożonego wniosku o dofinansowanie. 

·         Działania podejmowane w celu uzyskania pełnego obłożenia w mieszkaniach chronionych
Od początku funkcjonowania DPS Centrum Seniora, Dyrektor podejmuje szereg działań promujących zarówno DPS  jak i mieszkania chronione. Dotychczasowa promocja odbywała się poprzez:
-        organizację we wrześniu 2019 roku „Dnia Pieczonego Ziemniaka”, imprezy promującej mieszkania chronione, w której uczestniczyło blisko 100 seniorów z terenu powiatu skarżyskiego, zrzeszonych w Klubach Seniora. Każdy zainteresowany zwiedził  teren DPS ze szczególnym uwzględnieniem mieszkań chronionych, każdy również otrzymał ulotkę informacyjną oraz precyzyjne odpowiedzi na zadawane pytania dotyczące pobytu w mieszkaniach;
-        wysyłkę pism do gmin z terenu powiatu skarżyskiego wyjaśniających zasady funkcjonowania mieszkań chronionych wraz z ulotkami o mieszkaniach chronionych;
-        banery reklamowe zapraszające do mieszkań chronionych umieszczone przed budynkiem DPS CS oraz na terenie miasta;
-        bieżąca promocja poprzez dystrybucję ulotek o mieszkaniach w różnych punktach miasta, powiatu i województwa (urzędy, przychodnie, sklepy) oraz bieżące udzielanie informacji osobom zainteresowanym;
-        promocja mieszkań w trakcie obchodów Dnia Seniora w listopadzie 2021;
-        promocja mieszkań za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych.
Obowiązująca na terenie kraju od marca 2020 r. pandemia koronawirusa i cały czas realne zagrożenie zakażeniem wirusem Sars-Cov-2, bezwzględna konieczność zapewnienia mieszkańcom bezpieczeństwa poprzez ograniczenie kontaktów, czasowe całkowite zamknięcia budynku dla osób z zewnątrz, znacznie utrudniają powzięcie działań bezpośrednich, takich jak: dni otwarte, spotkania z seniorami, czy szersza współpraca z klubami seniorów, którzy są w naszej potencjalnej grupie docelowej.
Liczba osób zamieszkujących mieszkania chronione na dzień sporządzenia niniejszego pisma to 11, natomiast należy wziąć pod uwagę, iż mieszkania te przeznaczone są dla osób w podeszłym wieku lub chorych somatycznie i część mieszkańców w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia skierowana zostaje do DPS. Oferta mieszkań chronionych działających w DPS „Centrum Seniora” skierowana jest do osób, które potrzebują wsparcia w funkcjonowaniu w codziennym życiu, ale nie wymagają usług w zakresie świadczonym przez jednostkę całodobowej opieki. Z dotychczasowego doświadczenia wynika, że osoby starsze, które nie wymagają jeszcze całodobowej opieki, pomoc w codziennym funkcjonowaniu otrzymują od najbliższej rodziny. W przypadku pogorszenia stanu zdrowia, umieszczenie w mieszkaniu chronionym nie jest wystarczającą pomocą i takie osoby i dostają skierowanie do DPS.
DPS Centrum Seniora, jako jednostka organizacyjna pomocy społecznej prowadzona przez Powiat Skarżyski, której celem statutowym jest prowadzenie mieszkań chronionych i zapewnienie usług bytowych, realizuje decyzje jednostki kierującej osoby do mieszkań chronionych, którą jest PCPR. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, decyzja o skierowaniu osoby do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu chronionym wydawana jest po dokonaniu uzgodnień pomiędzy pracownikiem socjalnym podmiotu kierującego, pracownikiem socjalnym jednostki organizacyjnej pomocy społecznej prowadzącej mieszkanie chronione lub organizacji pożytku publicznego prowadzącej mieszkanie chronione a osobą ubiegającą się o skierowanie do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu chronionym lub jej przedstawicielem ustawowym. Osoby zainteresowane zamieszkaniem w mieszkaniu chronionym wnioskują do Dyrektora PCPR w Skarżysku-Kamiennej w celu rozpoczęcia procedury umieszczenia.

Ad 3.
Informuję, że w grudniu 2021 r. Rada Powiatu Skarżyskiego jednogłośnie przyjęła budżet powiatu skarżyskiego na 2022 r., który m.in. zakłada podwyżki wynagrodzeń dla pracowników starostwa w roku 2022. W pierwszej kolejności uregulowane zostały płace pracowników, którzy pobierali najniższe wynagrodzenie. Płace te w styczniu br. wyrównano do obowiązującej kwoty 3010 zł.
Natomiast od marca br., po zliczeniu realnych wpływów z podatku CIT oraz przyznanych powiatowi subwencji, Starosta Skarżyski, po konsultacji z naczelnikami i kierownikami wydziałów, będzie podejmował decyzje o podziale podwyżek dla pracowników starostwa.

Ad 4.
Podział nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Oseta Wasilewskiego 5 oznaczonej jako działka 110/5 o powierzchni 1,1702 ha (obręb 0011 Górna Kamienna, arkusz 16) na działki: nr 110/6 o powierzchni 0,3697 ha i nr 110/7 o powierzchni 0,8005 ha, został zatwierdzony przez Prezydenta Miasta Skarżyska-Kamiennej decyzją z dnia 03.09.2021 r.
Niniejsza decyzja była wydana po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz osoby fizycznej.
Wskazanym celem podziału we wniosku było wydzielenie działki, która zostanie przeznaczona do sprzedaży (nr 110/6).
 
Starosta   
Artur Berus

odpowiedź na interpelacje Radnego G.Małkus-14.02.2022.pdf (431kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Radny Grzegorz Małkus (14 lutego 2022)
Opublikował: Nina Zolbach (14 lutego 2022, 11:11:16)

Ostatnia zmiana: Nina Zolbach (28 lutego 2022, 15:19:49)
Zmieniono: dodano odpowiedź na interpelację

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1216